AI transformeert sanitaire- en HVAC-sector
STG blikt terug op succesvolle eerste editie van EXPO24.
4 juli 2024
De eerste editie van EXPO24, een uniek evenement voor de sanitair- en HVAC-branche georganiseerd door STG werd een groot succes. Meer dan 540 professionele klanten lieten zich, op vier verschillende data en locaties in Vlaanderen, inspireren door de infosessies gegeven door STG-medewerkers en onafhankelijke experten. Deze sessies gaven duiding over de laatste trends en ontwikkelingen binnen de sector. Eén van de hoogtepunten was de keynote van Aragorn Meulendijks. In een interactieve sessie gaf hij zijn blik op de toekomst mee. Een toekomst waarin artificiële intelligentie een steeds grotere rol zal spelen. Doorheen de dag hadden professionele klanten ook de mogelijkheid om de laatste nieuwigheden te ontdekken bij de aanwezige leveranciers en te netwerken.
Platform voor kennisuitwisseling en inspiratie
Tijdens de vier expodagen presenteerden een 40-tal toonaangevende leveranciers hun nieuwste producten en innovaties, werden er talrijke informatieve sessies gehouden en gaf keynotespreker Aragorn Meulendijks een verhelderend inzicht in hoe artificiële intelligentie de wereld van morgen steeds meer zal beïnvloeden.
De infosessies, die de kern vormden van het evenement, zetten de toekomst van de HVAC- en sanitair-sector in de schijnwerpers en toonden wat STG voor de professionele klant kan betekenen. De uitgebreide tools en diensten die STG aanbiedt, bedoeld om professionele klanten optimaal te ondersteunen en te ontzorgen, werden uitvoerig besproken.
Een concreet voorbeeld hiervan is de creatie van een 3D-plan op het digitale platform dat het mogelijk maakt om zich virtueel in de badkamer te bewegen met behulp van een tablet of smartphone.
Artificiële intelligentie: de laatste industriële revolutie
AI ontwikkelt zich razendsnel volgens een exponentieel pad en blijft ons keer op keer verbazen met haar mogelijkheden. In de komende 4,5 jaar gaan we het equivalent van 100 jaar technologische ontwikkeling zien en de impact daarvan op de samenleving en de economie. Zo blijkt uit de keynote van Aragorn Meulendijks. Denk bijvoorbeeld aan virtuele fabrieken die gerund worden door AI en waar in real time aanpassingen kunnen uitvoeren waardoor alles kostenefficiënter verloopt.
“We zijn in de laatste industriële revolutie beland”, aldus Aragorn, “en die invloed zal ook zeker voelbaar zijn in de sanitaire en HVAC-sector. Een voorbeeld: AI heeft het afgelopen jaar 2,2 miljoen materialen ontdekt waaronder nieuwe isolatiematerialen en vloeistoffen voor koeling. Deze materialen zijn veel duurzamer, sterker, biologisch afbreekbaar en laten geen micro plastic achter. Dat zal ongetwijfeld een effect hebben in de toekomst. Het is belangrijk dat iedereen zich bewust is van wat er speelt.”
Dat de sessie een eyeopener was, blijkt uit de reacties van de aanwezigen. “Mindblowing”, “Interessant maar beangstigend tegelijkertijd”, “Beetje schokkerend ook wel”, “Je stapte buiten en dacht Wow...”
STG’s toekomstvisie
Geavanceerde e-commercefunctionaliteiten, klantenondersteuning, de voortdurende vernieuwing van het productassortiment én de focus op artificiële intelligentie zijn cruciaal voor de toekomst van STG.
“We kijken positief naar de evolutie en de opportuniteiten die AI biedt. Bij STG zien we de integratie van AI in onze diensten als middel om de service naar klanten te verbeteren, de interne processen te versnellen en om potentiële klanten beter te bereiken”, blikt Christoph Makelberge, Commercieel directeur STG, vooruit.
EXPO24, een schot in de roos
De eerste editie van EXPO24 was een groot succes, vol leerrijke en inspirerende sessies. De positieve feedback van de deelnemers bevestigt het belang van dergelijke evenementen voor de sector.
“We kregen niet alleen duidelijke uitleg, maar ook veel bruikbare tips om zelf mee aan de slag te gaan en ons eigen werk te vergemakkelijken”, klonk het.
Ook de expertise van de STG-medewerkers werd duidelijk gewaardeerd, zo blijkt uit een korte bevraging. Verder blijft STG zich inzetten voor innovatie en klantgerichtheid, wat blijkt uit hun voortdurende inspanningen om de nieuwste technologieën en trends te integreren.
“We zijn zeer tevreden met de opkomst, de kwaliteit van het evenement en de reacties die we kregen. Dit succes toont de noodzaak om onze klanten te ondersteunen en te informeren. We zitten alvast niet stil en blijven de trends en innovaties nauwlettend opvolgen. Input voor een volgende editie”, besluit Dave Kiek, Marketing Manager STG.